flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Інформація про підсумки діяльності Тлумацького районного суду Івано-Франківської області, як адміністративного суду в межах Львівського апеляційного адміністративного округу у 2016 році

 Інформація

про підсумки діяльності Тлумацького районного суду Івано-Франківської області, як адміністративного суду в межах  Львівського апеляційного адміністративного округу  у 2016 році

 

На виконання листа Львівського апеляційного адміністративного суду від 09.02.2017 року здійснено вивчення та узагальнення причин скасування та зміни судових рішень Тлумацького районного суду Івано-Франківської області Львівським апеляційним адміністративним судом у 2016 році.

Метою зазначеного аналізу є виявлення тенденцій та характерних особливостей діяльності Тлумацького районного суду Івано-Франківської області, вивчення найбільш поширених помилок при застосуванні норм матеріального та процесуального права, що допускаються суддями при ухваленні судових рішень в адміністративних справах, аналіз причин скасування та зміни судових рішень протягом 2016 року, виявлення складних та спірних питань у судовій практиці і законодавстві, підготовка пропозицій для забезпечення правильного та однакового застосування суддями норм права у правозастосовчій діяльності суду.

Об’єктом узагальнення судової практики були судові рішення Львівського апеляційного адміністративного суду, постановлені за результатами перегляду постанов і ухвал  Тлумацького  районного суду Івано-Франківської області в 2016 році.

Мета аналізу зумовлює розв’язання таких завдань:

1) провести аналіз судової статистики судових рішень  Тлумацького  районного суду Івано-Франківської області, прийнятих в порядку КАС України;

2) провести аналіз причин скасування та зміни судових рішень Тлумацького  районного суду Івано-Франківської області, як адміністративного суду, та виокремити приклади скасування судових рішень з причин:

- порушення правил предметної підсудності;

- порушення норм матеріального права в контексті правових позицій, викладених у інформаційних листах Вищого адміністративного суду України та судових рішеннях Верховного Суду України;

- порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи;

3) порушення норм матеріального права в контексті правових позицій, викладених у інформаційних листах Вищого адміністративного суду України та судових рішеннях Верховного Суду України;

4) виокремити приклади адміністративних справ, на які поширюються скорочені строки розгляду, що були розглянуті Тлумацьким  районним судом Івано-Франківської області з порушенням встановлених законом строків розгляду (ст.ст. 181, 182, 183, 183-2, 183-3, 183-4, 183-5 КАС України).

Упродовж 2016 року спостерігається тенденція до стрімкого падіння показника надходження апеляційних скарг на судові рішення розглянуті Тлумацьким районним судом Івано-Франківської області  в порядку КАС України.

Протягом 2016 року до Львівського апеляційного адміністративного суду надійшло 27 апеляційних скарг по 24 адміністративних справах. З 27 апеляційних справ, в яких оскаржувалися постанови Тлумацького районного суду Івано-Франківської області, 4 постанови залишено без зміни, 14 апеляційних скарг повернуто особі, яка подала, по 1 справі постанову скасовано, по 1 апеляційний скарзі відмовлено, а 7 адміністративних справ на даний час знаходяться на розгляді у Львівському апеляційному адміністративному суді. Крім того, Львівським апеляційним судом протягом 2016 року розглянуто 10 апеляційних скарг по 8 адміністративних справах, які знаходились в залишку станом на кінець 2015 року. Із них: 5 постанов залишено без змін, 3 апеляційні скарги повернуто,  2 постанови – скасовано.

Аналізуючи судові рішення, прийняті суддями Тлумацького районного суду Івано-Франківської області в порядку КАС України, вивчаючи причини їх скасування та зміни, випадків порушення суддями Тлумацького районного суду Івано-Франківської області правил предметної підсудності не виявлено.            

Відповідно до п.4 ст.202 КАС України підставами для скасування судового рішення та ухвалення нового рішення по справі є порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання, а так само розгляд і вирішення справи неповноважним судом.

По справі за позовом П. до управління Тлумацького об’єднаного  управління Пенсійного фонду України в Тлумацькому районі Івано-Франківської області про визнання дій неправомірними та зобов’язання здійснити перерахунок і виплату пенсії (головуюча – суддя Луковкіна У.Ю.), постановою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області від 22.09.2016 року позов було задоволено, визнано протиправними дії Тлумацького обєднаного управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області щодо відмови у проведенні перерахунку та виплаті призначеної П. пенсії за віком згідно Закону України «Про державну службу» відповідно до довідки про заробітну плату № 02-6/407 від 02.08.2016 р.,  у звязку з підвищенням зарплати державних службовців відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 р. №1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» та зобовязано Тлумацьке обєднане управління Пенсійного фонду України Івано-Франківської області провести перерахунок та виплату призначеної згідно Закону України «Про державну службу» П. пенсії за віком,  у зв’язку з підвищенням заробітної плати відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2015 р. № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» на підставі довідки про заробітну плату №02-6/407 від 02.08.2016 р., виданої  відділом освіти Тлумацької районної державної адміністрації, з 01.08.2016 року із збереження проценту нарахування пенсії на момент виходу на пенсію в розмірі 90% заробітної плати.

22.12.2016 року колегією суддів Львівського апеляційного адміністративного суду постанову Тлумацького районного суду Івано-Франківської області від 22.09.2016 року у справі скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду вважала, що суд першої інстанції під час вирішення справи виходив з того, що дії управління Тлумацького об’єднаного управління Пенсійного фонду України в Тлумацькому районі Івано-Франківської області щодо відмови здійснити перерахунок пенсії П. є протиправними, оскільки вказані зміни внесені до Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року поширюються виключно на правовідносини щодо призначення пенсії, а не щодо їх перерахунку.                                                                                                                                           

Згідно з частиною сьомою статті 21 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування», в редакції чинній на момент призначення позивачу пенсії, пенсійне забезпечення посадових осіб місцевого самоврядування, які мають стаж служби в органах місцевого самоврядування та/або державної служби не менше 10 років, здійснюється у порядку, визначеному законодавством України про державну службу.                                           

Згідно з частиною другою статті 37 Закону «Про державну службу», в редакції чинній на момент призначення позивачу пенсії, на одержання пенсії державних службовців мають право особи, які досягли встановленого законодавством віку, за наявності загального трудового стажу для чоловіків не менше 25 років, для жінок не менше 20 років, у тому числі стажу державної служби не менше 10 років, та які на час досягнення пенсійного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, - незалежно від місця роботи на час досягнення пенсійного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 80 відсотків від суми їх заробітної плати, на які нараховується збір на обовязкове державне пенсійне страхування, без обмеження граничного розміру пенсії, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 80 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі.                                                                   

Згідно з частиною четвертою статті 37 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року в редакції чинній на момент призначення позивачу пенсії, за кожний повний рік роботи понад 10 років на державній службі пенсія збільшується на один відсоток заробітку, але не більше 90 відсотків заробітної плати, без обмеження граничного розміру пенсії.

Згідно із статтею 37-1 Закону України «Про державну службу» від 16.12.1993 року, в редакції чинній на момент призначення пенсії, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям , а також у зв’язку із набуттям особою права на пенсійне забезпечення  державного службовця за цим Законом  відповідно здійснюється перерахунок раніше  призначених пенсій.

Перерахунок пенсії здійснюється виходячи із сум заробітної плати, на які нараховується збір на обовязкове державне пенсійне страхування працюючого державного службовця відповідної посади та рангу на момент виникнення права на перерахунок пенсії.     З метою вдосконалення визначення розмірів заробітку для обчислення пенсії Кабінет Міністрів України 31 травня 2000 року прийняв постанову № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітної плати для обчислення пенсії», згідно з пунктами 4 та 5 якої, в редакції, чинній на момент призначення позивачу пенсії, у разі підвищення розміру заробітної плати працюючим державним службовцям відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (для службовців Національного банку України відповідно до рішень його Правління) після набрання чинності Законом України від  16 січня 2003 року № 432-IV «Про внесення змін до Закону України «Про державну службу» заробітна плата для перерахунку пенсії пенсіонерам, яким пенсія призначена з дня набрання чинності Законом України «Про державну службу», за винятком працюючих, визначається на підставі документів, поданих на час перерахунку, виходячи із сум заробітної плати, яку одержує працюючий державний службовець на відповідній посаді, з якої призначено (перераховано) пенсію, на момент виникнення права на перерахунок.

В подальшому вказані правові норми зазнали змін як щодо права особи на отримання пенсії, так і щодо її розміру у відсотках до заробітку та порядку її призначення та перерахунку. З 01 січня 2015 року в Закон України «Про державну службу», а з 15 грудня 2015 року в постанові Кабінету Міністрів України від 31 травня 2000 року № 865 «Про деякі питання вдосконалення визначення розмірів заробітної плати для обчислення пенсії» відсутні норми, які б регламентували умови та порядок перерахунку пенсій державним службовцям. Окрім цього, з 01 травня 2016 року набрав чинності новий Закон України «Про державну службу» від 10 грудня 2015 року яким встановлено інші правила щодо пенсійного забезпечення державних службовців.

Перерахунок пенсії проводиться з місяця підвищення розміру заробітної плати працюючого державного службовця на підставі поданої заяви та довідок, виданих державними органами за останнім місцем роботи. Форма довідки про заробітну плату, що подається для призначення (перерахунку) пенсії державним службовцям, затверджується правлінням Пенсійного фонду України за погодженням з Міністерством соціальної політики.

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду враховувала також те, що на момент, коли позивач вважає, що в нього виникло право на перерахунок пенсії, в законодавстві були відсутні норми, які б регламентували умови та порядок проведення такого перерахунку, у відповідача не було правових підстав для здійснення її перерахунку.

За наведених вище підстав, колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду дійшла висновку, що судом першої інстанції допущено порушення норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.                                  

Так, по справі за позовом Г. до Управління Пенсійного фонду України в Тлумацькому районі Івано-Франківської області про визнання протиправною відмови щодо врахування відповідних періодів заробітку та зобов’язання вчинити певні дії (головуючий – суддя Гавриш Я.М.). постановою Тлумацького районного суду Івано-Франківської області від 27 жовтня 2015 року позов задоволено, визнано протиправними дії управління Пенсійного фонду України у Тлумацькому районі Івано-Франківської області щодо відмови Г. у перерахунку пенсії за віком з врахуванням довідок про підтвердження розміру заробітної плати №12-4109-1273 від 25 жовтня 2013 року, виданої ОАО «Варьеганнефть» Російської Федерації за 1988-1991 роки; та №30 від 13.05.2011 року, виданої унітарним підприємством по утилізації відходів муніципальної освіти Ханти-Мансійського автономного округу Югри міського округу міста Радужний за 1991-1993 роки, в яких відображені суми заробітної плати, районні коефіцієнти та північна надбавка за вказані періоди та зобов'язано управління Пенсійного фонду України у Тлумацькому районі Івано-Франківської області провести з 03.07.2015 року перерахунок пенсії Г. з врахуванням довідок про підтвердження розміру заробітної плати №12-4109-1273 від 25 жовтня 2013 року, виданої ОАО «Варьеганнефть» Російської Федерації за 1988-1991 роки; та №30 від 13.05.2011 року, виданої унітарним підприємством по утилізації відходів муніципальної освіти Ханти-Мансійського автономного округу Югри міського округу міста Радужний за 1991-1993 роки, в яких відображені суми заробітної плати, районні коефіцієнти та північна надбавка за вказані періоди.

 06.09.2016 року колегією суддів Львівського апеляційного адміністративного суду постанову Тлумацького районного суду Івано-Франківської області від 27.10.2015 року у справі скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.                    

Згідно пункту 5 Прикінцевих положень Закону України «Про загальнообовязкове пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року № 1058 період роботи до 1 січня 1991 року в районах Крайньої Півночі та місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі колишнього Союзу РСР, а також на острові Шпіцберген зараховується до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло до 1 січня 1991 року.

Відповідно до Положення про порядок призначення та виплати державних пенсій від 03 серпня 1972 року особам, які проживали у районах, де до заробітної плати робітників і службовців встановлено районні коефіцієнти, при призначенні пенсії враховувалася фактична заробітна плата, обчислена із застосуванням районного коефіцієнта та північної надбавки.

Статтею 78 діючого на той час Закону СРСР «Про пенсійне забезпечення громадян в СРСР» від 15 травня 1990 року № 1480-I  було передбачено, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці, на які нараховуються страхові внески.

Відповідно до підпункту «д» пункту 15 Інструкції «Про порядок утримання страхових внесків і використання коштів державного соціального страхування», затвердженої Постановою Президії ВЦРПС від 29 лютого 1960 року, в загальну суму заробітної плати, на яку нараховуються страхові внески, включалися процентні надбавки за роботу на Крайній Півночі і місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі, а також районний та поправочний коефіцієнт.

Разом з тим, частиною третьою статті 96 Закону СРСР «Про пенсійне забезпечення громадян в СРСР» було передбачено, що при вибутті осіб, які проживають у районах, де до заробітної плати встановлено районні коефіцієнти, за межі районів Крайньої Півночі чи прирівняних до них районів, у райони, де коефіцієнт до заробітної плати не встановлено, пенсія за їх вибором обчислюється в такому ж порядку, але з виключенням з фактичного заробітку виплат за районними коефіцієнтами, або із заробітку, обчисленого відповідно до статей 76 та 78 цього Закону.                                                                                                      

Крім того,  ні Законом України «Про загальнообовязкове пенсійне страхування» від 09 липня 2003 року, ні Законом України «Про пенсійне страхування» від 05 листопада 1991 року не передбачено включення до заробітної плати північної надбавки та районного коефіцієнта.                                                                                                                                          

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду прийшла до висновку, що дії управління Пенсійного фонду України у Тлумацькому районі Івано-Франківської області щодо розрахунку пенсії Г. без врахування довідок про заробіток для обчислення пенсії від 25.20.2013 року № 12-4109-1273, виданої ОАО «Варьеганнефть» Російської Федерації за 1988-1991 роки та № 30 від 13.05.2011 року, виданої УП по УВ муніципальної освіти Ханти-Мансійського автономного округу Югри міського округу міста Радужний за 1991-1993 роки, є правомірними та такими, що відповідають вимогам діючого законодавства, оскільки  вказані довідки містять інформацію, з якої неможливо розмежувати загальну суму заробітної плати, на яку нараховувалися страхові внески, північні надбавки та районні коефіцієнти за період роботи позивача на Крайній Півночі, в зв’язку із чим підстави для задоволення позову відсутні.                                                                                                       

Колегія суддів Львівського апеляційного адміністративного суду вважала, що суд першої інстанції неповно з’ясував обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають матеріалам справи та оскаржувана постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.       Крім того, по справі за адміністративним позовом П. до Тлумацької міської ради Івано-Франківської області про визнання протиправними та скасування рішення (15.03.2016 року ухвалою Львівського апеляційного адміністративного суду постанову Тлумацького районного суду Івано-Франківської області від 22.10.2015 року скасовано) подано касаційну скаргу, 26.04.2016 року справу направлено для розгляду до Вищого адміністративного суду України. На даний момент вищезазначена справа до Тлумацького районного суду Івано-Франківської області не повернулася.

Здійснений аналіз причин скасування Львівським апеляційним адміністративним судом судових рішень, ухвалених Тлумацьким районним судом Івано-Франківської області засвідчує, що одиночними причинами скасування є неправильне застосування суддями матеріального права.                                                                                                                                  

Слід зазначити, що протягом 2016 року судові рішення, які винесені суддями Тлумацького районного суду Івано-Франківської області не скасовувались Львівським апеляційним адміністративним судом через порушення норм матеріального права в контексті правових позицій, викладених у інформаційних листах Вищого адміністративного суду України та судових рішеннях Верховного Суду України та через порушення норм процесуального права,  що призвело до неправильного вирішення справи.                                              

В ході проведення аналізу не виявлено адміністративних справ, на які поширюються скорочені строки розгляду, що були розглянуті Тлумацьким районним судом Івано-Франківської області з порушенням встановлених законом строків розгляду (ст.ст. 181, 182, 183, 183-2, 183-3, 183-4, 183-5 КАС України).

 

 В.о голови

Тлумацького районного суду                                                             У.Ю. Луковкіна